Jordgubbsgrottor

Hello :)

I fredags fyllde min lilla vän Karon 16 år, grattis på honom!
För att fira sjöng vi i matsalen. Jag kan ju självklart inte missa ett tillfälle att baka heller, så det blev ett gäng jordgubbsgrottor (mest för att det bara var jordgubbssylt vi hade hemma), i miniformat! Jättesöta blir dom när man lägger dom i knäckformar, och precis som dom skriver i Hembakat, är dom små får man ta två! :>

Jordgubbsgrottor i miniformat
ca 50 st
121 tsk bakpulver
12125g smör, rumsvarmt
12½ dl potatismjöl
123/4 dl strösocker
122 dl vetemjöl
122 tsk vaniljsocker
12jordgubbssylt
12knäckformar

* Ställ fram smör i god tid. Sätt ugnen på 200
°C.
* Rör smör+socker mjukt och fluffigt. Blanda de torra ingredienserna i en separat skål, vänd sedan ner i smörmixen och rör ihop till en deg.
* Rulla små kulor, ganska små, för dom stiger en hel del i ugnen. Placera i formarna. Gör en liten fördjupning med lillfingret i varje kaka, och plutta sedan i lite sylt.
* Grädda kakorna ca 10 min, mitt i ugnen.


Så söta så söta!


Den här sylten är ypperlig till det här c: superlätt att bara plutta ut sylten!


Doftar underbart...

Resultatet av för stora kulor! Svårt det där...



Vad har du på hjärtat?

Comment here my dear:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0